Можливості управління державою/демократія для людей

Ми вже писали про різні інструменти участі в місцевому самоврядуванні, однак ще не говорили, яким чином кожен громадянин може долучитись до, безпосереднього, управління державою. Нагадаємо, Конституцією України визначено, що єдиним джерелом влади в державі є народ України. Також, стаття 38 Основного Закону гарантує, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Відповідно, якщо говорити можливості управління наступні.


Перша можливість і одна з найважливіших – це участь в загальнонаціональних виборах за результатами яких обирається Президент, формується Парламент, а як наслідок й Уряд України. Само наявність виборчого права (так звані політичні права) й відрізняють громадян України від громадян інших держав або апатридів. Дане право дає можливість участі у процесі референдуму, що також гарантовано Конституцією України. Саме за результатами референдуму можуть вноситись зміни до І, ІІІ та ХІІ, а також можуть вирішуватись питання державного значення або прийматись/відмінятись закони. Однак, на даний час в України склався певний правовий вакуум, через який відсутній будь-який закон про референдум. Сподіваємося, що в близькій перспективі буде розроблено та прийнято відповідний закон.


Наступна можливість, яка гарантована Законом України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції». Даним Законом передбачається перелік питань та вимоги щодо електронних петицій до, не тільки органів місцевого самоврядування, а й до вищих та центральних органів влади. У разі, якщо петиція набирає необхідну кількість підписів за визначений термін, то керівник або Президент зобов’язані її розглянути та вирішити питання, порушене в петиції.


Не менш важливим інструментом є формування громадських або наглядових рад вищих органів державної влади, державних/національних компаній, тощо. Це дає можливість впливати на діяльність відповідних закладів та надавати профільні консультації, так як, як правило, до таких рад входять експерти та громадські діячі.


Отже, ми бачимо, що участь громадянина не обмежується тільки місцевим рівнем. Безперечно, кожен з нас має достатній рівень інструментів задля впливу на державну політику та ініціювання нагальних змін в усій державі.

Ця публікація була підготовлена в межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру за фінансовою підтримкою Швейцарської агенції розвитку та співробітництва (SDC) та Шведського агентства з питань міжнародного співробітництва (Sida).

Думки, зауваження, висновки або рекомендації, викладені в цьому документі, належать авторам і не обов’язково відображають погляди ООН або Швейцарської агенції розвитку та співробітництва (SDC) та Шведського агентства з питань міжнародного співробітництва (Sida).