Індекс публічності місцевого самоврядування

рейтинг міста

Резюме міста:

Краматорська міська рада другий рік поспіль бере участь у вимірюванні Індексу публічності місцевого самоврядування. За результатами дослідження 2018 року вона зайняла восьме місце з 24 муніципалітетів у національному рейтингу, що на одну позицію вище у порівнянні з 2017 роком (дев’яте місце).

Її загальний показник становить 72,62%, що на 5,6% більше, ніж у 2017 році (67,03%) та, згідно з методологією вимірювання, відповідає задовільному рівню публічності муніципалітету.

Попри те, що Краматорська міська рада зміцнила окремі компоненти Індексу публічності, цього виявилося недостатньо, щоб увійти до списку «публічних» обласних центрів України. Для цього треба сягнути показника не менше 81%.

У розрізі трьох суб’єктів владних повноважень Краматорської міської ради найвищий показник публічності має депутатський корпус міськради з показником 78,13%, що на 2% більше, ніж у 2017 році. Це дало йому змогу посісти 4 місце у національному рейтингу серед депутатів міських рад.

Також високий показник публічності зберігає міський голова. Його результат становить 77,6%, що дало змогу посісти п’яту сходинку у рейтингу міських голів.

Суттєво поступається за рівнем публічності третій об’єкт дослідження – виконавчі органи. Їхній показник становить 62,9%.

Публічність міського голови

За результатами вимірювання Індексу публічності у 2018 році показник міського голови Краматорська становить 77,55%, що дало змогу посісти п’яту позицію у національному рейтингу. У порівнянні з попереднім періодом спостерігається позитивна тенденція та суттєве зростання показника. Під час дослідження у 2017 році показник становив 63%, що тоді дало змогу міському голові зайняти лише 12 сходинку у рейтингу.

Найсильнішою стороною діяльності головної посадової особи Краматорська є показники його підзвітності (97%), а найслабшою – компоненти відкритості (60%).

Особисте ведення прийому громадян, систематичне звітування перед радою та громадою, наявність форми для дистанційного електронного звернення – ці фактори позитивно вплинули на загальний показник публічності міського голови.

У 2018 році спостерігається значний прогрес у здійсненні кадрової політики: зокрема розпочалося оприлюднення протоколів конкурсних комісій щодо зайняття вакантних посад, розпоряджень міського голови про призначення міських чиновників та посадовців.

Також на офіційному вебсайті ради розміщена інформація про способи зв’язку з міським головою, графік прийому громадян, процедура запису на прийом. На сайті міської ради оприлюднено звіт міського голови Андрія Панкова про результати роботи за 2018 рік.

Слабкою стороною залишається відсутність інформації про помічників та радників міського голови, невисокий рівень ведення комунікації із засобами масової інформації. Усього дві години на місяць міський голова відводить на прийом громадян. У 2018 році він не ініціював жодного дослідження громадської думки, яке стосується питань місцевого значення.

Публічність виконавчих органів міської ради

Найнижчий показник публічності з-поміж трьох суб’єктів владних повноважень демонструють виконавчі органи Краматорської міської ради.

З результатом 62,9% вони посіли 12 сходинку в національному рейтингу виконавчих органів, що відповідає «задовільному» рівню публічності. У 2017 році індекс публічності виконавчих органів Краматорська складав 62% (також 12 місце у рейтинг). Отже, значних позитивних змін у 2018 році не відбулося. За принципами відкритості та підзвітності діяльність виконавчих органів оцінено у 71%, прозорості – лише 49%.

До позитивних факторів можна віднести оприлюднення на сайті міської ради повного складу виконавчих органів, інформації про графік роботи та контакти для зв’язку, графіків прийому громадян керівниками виконавчих органів.

Також на офіційному вебсайті публікуються рішення виконавчого комітету, проєкти регуляторних актів, програма соціально-економічного розвитку міста, цільові місцеві програми.

У відкритому доступі на порталі Краматорської міської ради є рішення про проведення земельних торгів та їхні результати. На сайті міської ради функціонує зручна система пошуку інформації.

Слабка сторона діяльності виконавчих органів – відсутність інформації про керуючого справами виконавчих органів, відсутність окремого сайту Центру надання адміністративних послуг.

У міській раді не впроваджена система управління якістю (ISO). Виконавчі органи Краматорської міської ради не публікують річних звітів про роботу. На сайті відсутня детальна інформація про фінансові ресурси муніципалітету, не оприлюднюються повідомлення про дату та час засідань виконавчого комітету. Немає також відомостей про установи та заклади соціальної сфери.

Публічність депутатів міської ради

Показник публічності депутатського корпусу Краматорської міської ради найвищий серед трьох суб’єктів владних повноважень та становить 78,13%, що дало йому змогу посісти четверту сходинку в національному рейтингу.

У порівнянні з 2017 роком цей показник зріс на 2%, однак позиція у рейтингу знизилася – з третьої на четверту. У 2018 році депутатський корпус Краматорська за рівнем публічності поступився місцевим обранцям Івано-Франківська, Львова та Сум. Це означає, що попри позитивну динаміку зростання публічності депутатів Краматорської міської ради, в інших обласних центрах прогрес відбувається стрімкіше.

Діяльність депутатського корпусу за критерієм відкритості було оцінено у 85%, прозорості – 84%, дещо нижче – підзвітність – 57%.

До позитивних практик відкритості належить: врегульована процедура та забезпечений безперешкодний доступ жителів до засідань ради та постійних депутатських комісій, депутати Краматорської міської ради здійснюють регулярний прийом виборців. Недолік – відсутність громадських обговорень з ініціативи депутатів, недоступність приміщення міської ради для осіб з інвалідністю.

На високий показник прозорості вплинули оприлюднена на сайті міської ради актуальна інформація про графік прийому депутатів та номери телефонів громадських приймалень; публікація інформації про склад постійних депутатських комісій та графіка засідань; використання електронної системи голосування; оприлюднення на сайті результатів поіменного голосування депутатів ради, протоколів засідань та записів відеотрансляцій сесій. Також затверджено Етичний кодекс депутатів Краматорської міської ради.

Слабкими сторонами прозорості депутатського корпусу залишається відсутність на сайті міської ради інформації про майновий стан депутатів, інформації про межі виборчих округів, не оприлюднені депутатські запити та немає рішення про регулювання розміру депутатського фонду.

На низький показник підзвітності депутатів негативно вплинула відсутність на сайті ради звітів депутатських комісій, графіка звітування депутатів, звіту про кількість виділених коштів на потреби громадян.

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПІДВИЩЕННЯ ПУБЛІЧНОСТІ МІСЬКОГО ГОЛОВИ

  1. Доповнити на вебсайті Краматорської міської ради біографічні дані, а саме дані про судимість та партійну приналежність міського голови.
  2. Оприлюднити інформацію про окрему процедуру прийому міським головою ініціативних груп громадян чи інших груп інтересів (громадських об’єднань, профспілок, релігійних організацій тощо).
  3. Регулярно (оперативно та систематично) висвітлювати інформацію про діяльність міського голови на вебсайті Краматорської міської ради.
  4. Регулярно та особисто взаємодіяти з журналістами (брифінги, пресконференції, прямі ефіри, неформальні зустрічі зі ЗМІ).
  5. Оприлюднити на вебсайті Краматорської міської ради інформацію про помічників, радників міського голови.
  6. Запровадити в Краматорській міській ради систему управління якістю (ISO) і опублікувати сертифікат.
  7. Затвердити програмний (стратегічний) документ, який визначає пріоритетні напрямки розвитку сфери відкритих даних.
  8. Затвердити нормативний документ, який регулює порядок доступу до відкритих даних.
  9. Збільшити кількість годин, відведених на особистий прийом громадян.
  10. Створити умови доступу до місця прийому міського голови для осіб з інвалідністю.
  11. Здійснювати виїзні прийоми громадян.
  12. Почати проводити або ініціювати дослідження громадської думки (опитування, фокус групи тощо), що стосуються питань місцевого значення та/або ефективності діяльності міського голови.
  13. Оприлюднити на сайті ради інформацію про перелік та ставки місцевих податків і зборів.

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПІДВИЩЕННЯ ПУБЛІЧНОСТІ ВИКОНАВЧИХ ОРГАНІВ

  1. Оприлюднити на вебсайті Краматорської міської ради вичерпну інформацію про керівників виконавчих органів (прізвище, ім’я та по батькові, біографічні дані та фотографія, службові номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти).
  2. Оприлюднити на вебсайті Краматорської міської ради інформацію (керівники, контактна інформація) про установи і заклади соціальної сфери (освітні, медичні заклади, соціальні служби, заклади культури тощо), що належать до сфери управління виконавчих органів.
  3. Оприлюднити на вебсайті Краматорської міської ради інформацію про адресу, номери засобів зв’язку та електронну пошту керуючого справами виконавчого комітету.
  4. Оприлюднити на вебсайті Краматорської міської ради біографічні дані та фотографії членів виконкому.
  5. Заздалегідь оприлюднювати на вебсайті ради інформацію про місце та час засідань виконавчого комітету.
  6. Оприлюднювати на вебсайті Краматорської міської ради інформацію про послуги, що надаються комунальними підприємствами та їхня вартість, інформацію про пільги для різних категорій населення та різних видів послуг, інформацію, що містить формули розрахунку тарифів на комунальні послуги.
  7. Оприлюднювати на вебсайті ради перелік незадіяних земельних ділянок і майнових об’єктів (приміщень) комунальної форми власності, які можуть бути передані в користування.
  8. Оприлюднювати на вебсайті ради перелік земельних ділянок, що пропонуються для здійснення забудови, перелік об’єктів комунальної власності у форматі ВД та перелік об’єктів комунальної власності, що передані в оренду (чи інше право користування) з даними про умови передачі об’єктів в оренду
  9. Розмістити на вебсайті Краматорської міської ради відповіді на найчастіше запитувані, найактуальніші питання.
  10. Створити та запустити вебсайт ЦНАПу Краматорської міської ради.
  11. Створити окремий сервіс (наприклад «кабінет мешканця»), який дозволяє мешканцям отримувати адміністративні послуги онлайн. 
  12. Оприлюднювати на вебсайті ради детальну інформацію про фінансові ресурси ОМС (структуру та обсяг видатків місцевого бюджету, порядок та механізми їх витрачання), які витрачаються на забезпечення діяльності виконавчих органів.

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПІДВИЩЕННЯ ПУБЛІЧНОСТІ ДЕПУТАТІВ

  1. Оприлюднити на вебсайті Краматорської міської ради актуальну інформацію про майновий стан депутатів (декларації про майно, доходи і витрати).
  2. Оприлюднити у вільному доступі інформацію про склад депутатських фракцій та його зміни.
  3. Оприлюднити на веб-сайті Краматорської міської ради інформацію про межі округів депутатів Краматорської міської ради.
  4. Оприлюднити на вебсайті Краматорської міської ради запити депутатів.
  5. Оприлюднювати у вільному доступі звіти про роботу депутатських комісій. 
  6. Оприлюднити інформацію про місцезнаходження, поштову адресу, номери засобів зв’язку та електронної пошти секретаріату ради.