Аналітичний звіт за результатами моніторингу інструментів локальної демократії в громадах Донецької та Луганської областей

Протягом липня-вересня 2017 року ГО “Точка доступу” в рамках проекту «Програма співпраці громадськості та органів місцевого самоврядування в Донецькій і Луганській областях» провела моніторинг інструментів локальної демократії в 20 громадах Донеччини та Луганщини.

Збір інформації відбувався на основі аналізу офіційних сайтів, отриманих відповідей на інформаційні запити та проведення експертного опитування представників інститутів громадянського суспільства Донецької та Луганської областей.

Моніторинг виявив ряд тенденцій, які ускладнюють можливість використання інструментів партисипативної демократії на місцевому рівні:

 - відсутність нормативно-правових актів на сайтах, якщо вони були прийняті раніше ніж документи в цифровому вигляді почали публікувати на сайтах

  • в Донецькій області послуги з реєстрації статутів територіальних громад надають лише 8 центрів надання адміністративних послуг з 27, які функціонують на території області.
  •  в новостворених об’єднаних територіальних громадах практично відсутні будь-які механізми участі громадян в місцевому самоврядуванні, що є достатньо загрозливим для розвитку локально демократії в новостворених територіальних одиницях і протирічить ідеї реформи децентралізації. Члени територіальної громади позбавлені можливості реалізувати свої конституційні права, що має бути  вирішено якнайшвидче.
  • в більшості наявних нормативно-правових актів, що регламентують інструменти участі, право їм користуватись належить лише особам, які мають право голосу на місцевих виборах у відповідній громаді. Таким чином, внутрішньо переміщені особи, не дивлячись на реєстрацію місця проживання в громаді, не можуть користуватись інструментами прямої демократії.

 Однак, є і позитивні приклади та практики.

Так, сайти місцевих рад, які було обрано для моніторингу, в переважної більшості містять  розділи щодо тих чи інших форм участі (громадська рада, громадські слухання, громадські обговорення, тощо). Однак ці розділи потребують більш ретельного наповнення: в них не міститься самих положень про відповідні інструменти, а наявні лише графіки проведення, інформація про склад, графіки засідань або новини про вже проведені відповідні слухання, обговорення чи засідання.           

Такі випадки ускладнюють можливість використання інструментів партисипативної демократії на місцевому рівні.

Позитивним є, також, приклад міста Сєвєродонецьк, в якому положення про бюджет участі надає можливість використовувати даний інструмент внутрішньо переміщеним особам, які проживають на території міста.

"Слід зазначити, що є певна тенденція - сайти об’єднаних територіальних громад є менш інформативними щодо механізмів участі громадян, ніж сайти місцевих рад. А відсутність швидкого доступу до нормативно-правових актів  щодо механізмів участі громадян в місцевому самоврядування може бути причиною низької поінформованості про механізми участі громадян. Це може призвести до певного "розриву" - вважає аналітик проекту Роман Кисленко, - між владою та громадою, члени якої не поінформовані про можливості реальної демократичної участі в житті своєї громади. Як наслідок, громада є відстороненою від участі в місцевому самоврядуванні", - підкреслив Роман Кисленко.

Повна версія звіту - у додатку. 

 

 Довідка: моніторинг інструментів участі в громадах Донецької та Луганської областей  відбувався в рамках проекту ГО «Точка доступу» та  ГС «Форум НДО в Україна» за підтримки Посольства Великої Британії в Україні.