Активні та вмотивовані учасники проекту «Active Unit» розробляють ідеї для власних шкільних проектів

Завдяки проекту підтримки громадських ініціатив від Західноукраїнського ресурсного центру, у двох Краматорських школах створюються сприятливі умови для учнівської самоврядності. Команда психологів ГО «Відкрита асоціація психологів-практиків «Трансформація» у супроводі ГО «Точка доступу» реалізовує  ініціативу, завдяки якій школярі дізнаються про методи взаємодії, специфіку роботи в команді. А також - про можливості прояву своєї громадської позиції у стінах своїх освітніх закладів.

Тетяна БорозенцеваАле чому тема учнівської самоврядності зацікавила команду психологів-практиків і вони розпочали втілення відповідної ініціативи? За словами Тетяни Борозенцової, координаторки ВАПП «Трансформація»  «спілкуючись з дітьми, ми помітили, що у них є ілюзія, що шкільне життя – це жити за чужими правилами, яких необхідно дотримуватись, і внести свої ідеї або вплинути на щось – вкрай важко. Тому у школярів прослідковується сприйняття і свого життя, як таке, що почнеться після випуску зі школи. І воно буде  щасливе, вільне та сповнене творчості, але це відбудеться колись, тільки не зараз», - розказує пані Тетяна. – «І така асоціація у дітей не пов’язана з наслідками конфліктів чи проблемних ситуацій, що виникають в процесі навчання. Сучасні діти по-своєму сприймають дійсність, і подібне ставлення до навчання у школі – як прояв сприйняття дійсності. Важко сказати: добре це, чи погано, але факт залишається фактом. Проте, подібне ставлення продукує свої наслідки, зокрема -  клас не сприймається як єдине ціле, як команда, тому заводити зв’язки, взаємодіяти з однокласниками не обов'язково», - пояснила Тетяна Борозенцева.

«Тому, коли діти стикаються із бажанням щось змінити у житті свого класу, на жаль, це зазвичай обмежується лише проявом невдоволення чи протестом. А ось запропонувати щось конструктивне, нове, те, що зацікавить однолітків – у них навіть не виникає ідей. Відповідно, самоврядування як форма прояву своїх ініціатив -  не реалізовується за таких умов», - пояснила Тетяна Борозенцева.

Але, незважаючи на відповідні особливості світосприйняття, завдяки груповим заняттям, що відбувались в рамках ініціативи, команді проекту вдалось відшукати підхід до школярів та зрозуміти їхню мотивацію щось робити. «Зокрема, ми зрозуміли, що діти готові брати участь у таких проектах, вони прагнуть якомога більше долучатись до подібних заходів, бо вони постійно шукають себе, пробують нове. І до речі, у них є великий запит на заняття з психологом, тому що їм подобаються тренінгові вправи, творчі роботи, зокрема, спільне створення мультфільмів. І деякі технології варто впроваджувати в загальний навчальний процес», - акцентувала психологиня.

«Завдяки нашій ініціативі, діти змогли  відкрити свої особистісні якості, пізнати свій характер, сприйняти себе у взаєминах з людьми. Ми робили фокус на моделі «я та колектив», аби учні, хай і в змодельованих ситуаціях, змогли приміряти на себе соціальні ролі, відчути відповідальність за дії чи бездіяльність.  Завдяки нашим тренінгам, школярі усвідомили, що  не зримі зв'язки між людьми – найцінніші у житті. Діти усвідомили, що людські  зв'язки  виникають у прив'язці до людей, і для цього потрібно підтримувати контакт одне між одним, взаємодіяти та вести діалог, висловлювати свої потреби та цікавитись потребами оточуючих», - розказала Тетяна Борозенцева.

Нині команди школярів знаходять на етапі пошуку ідей для власних проектів. «Найближчим часом відбудеться представлення та втілення ініціатив, з метою подальшої реалізації найкращих. І дітям необхідно не лише придумати щось цікаве, а й, у випадку перемоги, організувати процес та втілити ідею разом зі своїми однодумцями, попрацювати в команді… Таким чином вони отримають власний досвід втілення своїх бажань», - підсумувала Тетяна Борозенцева.